מימי ז'רנקוב מומחית לטיפול במתבגרים, מתבגרות ונשים צעירות

איך להחלים מלב שבור

איך להחלים מלב שבור

לא כל סיפורי האהבה נשארים לנצח. אומנם זוהי התקווה הראשונית, שנמצא פרטנר ושותף לכל החיים, אך לפעמים נמצא התאמה מושלמת רק לתקופה מסויימת בחיינו. לאורך הזמן הצרכים והרצונות שלנו יכולים להשתנות, עד לנקודה בה מערכת היחסים הקיימת, כבר לא מתאימה לנו ולחיינו. המונח "החלמה מלב שבור" מתאר מצב, בו עדיין ישנם רגשות וקשר חזק אל בן הזוג שאהבת ושעליו סמכת יותר מכל. לפעמים הפרידה איננה מיוזמתך ואת אינך רוצה בה ואולי את חשה חוסר אונים או מרגישה כי נכשלת,  שלא היית טובה מספיק ולכן הזוגיות התפרקה. מי שנפרדה מבן זוגה, אותו היא אהבה מאוד ואולי עדיין אוהבת, בוודאי תחוש עצב, אבל, בלבול, ספק עצמי ואפילו תחושה זמנית של דיכאון, דכדוך וייאוש.

 

לליבך ייקח זמן להחלים. תקופת ההחלמה כוללת בדרך כלל זמן בו עולות מחשבות רבות והקשר הזוגי והחוויות המשותפות, צפים ועולים מחדש. לוקח זמן להעריך מחדש את הבחירות שעשית מתחילת הקשר ועד סופו. יש ניסיון ורצון, למצוא רמזים שאולי העידו על הפרידה העתידה להתרחש, רמזים שלא ראית ואת מבינה אותם כעת בראייה לאחור. תקופת ההחלמה, חיפוש הרמזים והעלאת זכרונות מהקשר הזוגי, יכולה לקחת שבועות וחודשים. תחושות של גלים של רגשות ותחושות כשמוחך נזכר באהבה שהייתה, בעת שאת מנסה להמשיך בחיי היום יום שלך. אחד מהקשיים הגדולים ביותר אחרי פרידה, הוא להצליח לעבור את ההלם הראשוני, תחושת העצב והאובדן. אפילו מי שבחרה בפרידה ויזמה אותה, תעבור תקופה בה תחוש עצב על האובדן ותחושת בלבול. תחושות אלו נובעות מהשינוי הדרמטי שאת עוברת בחייך, שינוי שהוא מהיר וקיצוני.

חשוב שלא תפרשי את הכאב ואת העצב כסימן לכך שעשית משהו לא בסדר, בזמן שהמערכת הזוגית הגיעה לקיצה. רוב האנשים נוטים לחשוב, שהם נתונים לכאב גדול יותר, מאשר השותף ממנו נפרדו, חווה. זהו חלק טבעי מתהליך ההחלמה וזה אומר, כי כעת את מתמקדת בעצמך ובמה שאת צריכה, במקום להתמקד ולחשוב על מה בן זוגך לשעבר צריך. הרשי לעצמך לקחת זמן ולהכיר בכאב שאת חווה ובאובדן שחווית.

מה התהליך שאני עתידה לעבור ומדוע חשוב לעבור כל שלב ולמצותו עד תום?

שלב ראשון

לעבור להיות אחת שאיננה חלק משניים, זהו השלב הראשון והקשה ביותר. כשאת דואגת לאדם אחר, עם הזמן, התקוות, החלומות, התכניות והציפיות, נשזרות ומתערבבות עם התקוות, החלומות והתכניות של בן זוגך. כשמערכת היחסים מסתיימת, מתחיל תהליך של אינדיוידואציה, תהליך בו את מושכת ולוקחת בחזרה את עצמך ואת הזהות שלך. לפעמים נוצרת תחושה שמשהו בך חסר, אפילו אם רצית בפרידה. סיום השגרה הזוגית המוכרת עלולה להשאיר תחושה כי את לא שלמה. הנפש שלך תהיה עסוקה בלבנות מחדש את תחושת העצמאות שלך, שפעם הכרת, ולשלב אותה ביחד עם החלקים שהתפתחו אצלך במהלך הזמן שהיית חלק מזוג.

אולי תרגישי תחושה של משהו חדש, לא רגיל, מוזר ומבולבל.
אולי תחווי תקופה של בכי, חוסר תקווה ותחושה כי את לא מצליחה להרגיש שמחה.
אולי תרצי להיות לבד, לאכול יותר או פחות מהרגיל ואולי תחושי כאבים גופניים או חוסר נוחות פיזית. 
אולי תחושי בודדה, גם כשתהיי עם חברים וקרובים. זה נורמלי וטבעי לרחם על עצמך, כשאת נזכרת בזיכרונות משמחים או מכאיבים מהקשר.

אולי תרגישי שאת רוצה לחזור לקשר שהסתיים, כדי למנוע או לעצור את התהליך שאת עוברת כרגע. זו התחושה וההשתוקקות של לחזור אל המוכר והבטוח ולרצות שהכאב והצער ייעלמו ויסתיימו במהירה. הרשי לעצמך להיות עצובה על מה שאיבדת. הרשי לעצמך לבכות ולהיות לבד לפעמים.
אם תתעלמי מרגשותייך או תנסי להסיח את דעתך, הם יישארו לזמן רב יותר.

תבכי על מה שקרה, תכתבי על כך, דברי על כך עם המטפלת שאת הולכת אליה או עם חברה קרובה, שיכולה להקשיב לך מבלי לשפוט אותך.
אחרי תקופה ראשונית בה תתני לעצמך להתאבל ולחוש החלק היחיד בו את יכולה לשלוט הינו ההווה שלך, כיצד את רואה אותו ולתכנן תכניות לעתיד,
 כפי שאת רוצה שיהיה.

התאמני ב"התעלמות בריאה". הימנעי מלחפש או ליצור קשר עם בן זוגך לשעבר. הימנעי מבריחה לאלכוהול, סמים או תרופות. אמצעים אלו אומנם יפחיתו את הכאב לטווח הקצר, אך יגרמו לתקופת ההחלמה להיות ארוכה יותר.

הימנעי מלקרוא לבן זוגך, כדי שיעזור לך להפחית את הכאב- המשך הקשר עימו, יגרום לתהליך ההחלמה להיעצר ולהתחיל שוב ושוב, מה שיפגום ביעילות החלמתך.

אל תימנעי מתחושות ורגשות. הימנעות מהם רק תגרע ותפגום בתהליך שאת עוברת. הקפידי להתעמל, לתקשר עם חברים וחברות, להיות קרובה למשפחתך, ללכת לחוג, לקרוא, או לעסוק בתחביב אחר שאת אוהבת.

שלב שני

התחילי לחייך שוב!
כשאת מוצאת את עצמך חושבת על האהבה שהייתה לך בעבר, מספר שעות ביום, זהו סימן שאת מתקדמת אל השלב השני ושעברת את השלב הראשון והקשה ביותר. את יכולה להתחיל למדוד באופן כמותי את ההתקדמות שלך. רשמי לעצמך כל אירוע, מחשבה או התנסות, שגורמים לך לחייך.
רגעים אלו, הם הבסיס שאת בונה בשביל עצמך. היית בבסיס הזה בעבר וכעת את שבה אליו, כמעט כמו פרס על העבודה הקשה שעשית עד כה.
אולי תתחילי להסתכל ולחשוב על הקשר שהיה ולחשוב שהוא התאים לתקופה ספציפית בחייך.
אולי יעלו הארות ותובנות לגבי הקשר והזוגיות שהייתה. חפשי תובנות חדשות כשאת חושבת על הקשר ועל מערכת היחסים שהייתה ונגמרה.

זוהי תקופה של עליות וירידות. אולי תרגישי טוב, תחייכי ואפילו תצאי לדייטים ופתאום שוב תחושי, כי את מוצפת ברגשות ולא מבינה איך שוב את חשה עצובה
 על הקשר שנגמר ותתהי מה קורה לך ומה לא בסדר איתך. דעי שזהו חלק מהתהליך, כמו גלים שמתקרבים לחוף ומתרחקים ממנו שוב. 
הביני שזהו חלק מהמסע שאת עוברת. המשיכי להתקדם בדרך שאת צועדת וחפשי רגעים ואנשים שיגרמו לך לחייך.

שלב שלישי

חזרי אל עצמך
לאט לאט החיים יחזרו לשגרה ולתחושה של נורמליות. פתאום תמצאי את עצמך מצליחה להתרכז, תצליחי להתלהב, תתחילי לחשוב שוב על העתיד.
את תרגישי שהזהות שלך והעצמי שלך חוזר אלייך ואולי אפילו תחשבי על יציאה לדייטים או תחשבי על קשר רומנטי חדש.
אולי תרגישי שקיבלת תשובות לשאלות רבות ששאלת את עצמך ומרגישה כי את מבינה את הטעויות שנעשו בקשר הקודם.
גם בתקופה זו, יכולים לצוף הזיכרונות ולגרום לך לתחושת עצב או תסכול. זה טבעי, תני לזה להיות ולחלוף.

שלב רביעי

בגרות והבנה לגבי כיצד עובדת מערכת יחסים וכיצד איננה עובדת בשלב הזה, את כבר בדרך הבטוחה להחלמה מלאה מליבך השבור. 
אולי אפילו פגשת במקרה את בן זוגך לשעבר ואינך מרגישה עוד, את כאב הלב שחשת בעבר כשראית אותו. 
את מעורבת ומחוברת לחברים וחברות ואולי אפילו בקשר רומנטי חדש.
בזמן שעבר, הערכת מחדש מה חשוב לך בחיים ומה את מחפשת בבן הזוג. את יודעת כעת, שניתן ואפשר להחלים מלב שבור וניתן להתגבר על פרידה.
את יודעת שאם זה יקרה שוב, תוכלי להתגבר על כך.
את יודעת כעת שאת יכולה לסמוך על הכוחות שלך ושאת חזקה יותר ממה שחשבת שאת. היום את מבינה מה את מחפשת בקשר ולא תהססי ולא תמשכי את הזמן בקשר שאיננו מתאים לך. כל מערכת יחסים ופרידה נותנת לך פרטים נוספים וידע נוסף על התמונה שאת רוצה ליצור לעתידך.
הזכירי לעצמך שהצלחת, שרדת והחלמת בעבר ותוכלי לעשות זאת בעתיד אם תצטרכי להיפרד שוב, בעתיד.
באובדן, קחי החלטה להתחיל ולבנות מחדש את הקשרים שאולי הזנחת, כשהיית חלק מזוג.

Exit mobile version