fbpx

 מימי ז'רנקוב 
מומחית לטיפול במתבגרות ונשים צעירות

טיפול בבני נוער

טיפול באומנות לבני נוער
דימוי עצמי נמוך, לחץ, חרדה, בדידות חברתית וקשרים משפחתיים בגיל ההתבגרות

טיפול באומנות לבני נוער
דימוי עצמי נמוך, לחץ, חרדה, בדידות חברתית וקשרים משפחתיים בגיל ההתבגרות

המתבגר משקר
המתבגר מתאבל
המתבגר כועס
לחץ אצל מתבגרים
דימוי עצמי נמוך
דיכאון בגיל ההתבגרות
אין לילד שלי חברים
קשר בין אמא ובת
חזרה מחופשה

מאפייני גיל ההתבגרות

גיל של שינויים

בגיל ההתבגרות נוצר פער בין ההתפתחות הפיזית וההתפתחות הנפשית (רווה, 2013), מצב שעלול אף הוא להוביל לכאוס פנימי וחרדה. החרדה המוגברת המאפיינת את גיל ההתבגרות, קשורה בדחפים מיניים ותוקפניים. השינויים הפיזיולוגים בגיל ההתבגרות הם קיצוניים ונוגעים, לגובה משקל ותווי פנים, כשאצל הנער ישנו גם שינוי הקול. הגורם לשינויים האלה הוא פעילות הורמונלית מוגברת.
 מתבגר שאינו מודע לתהליכים אלה ומשווה את עצמו באופן תדיר לחבריו, עלול לגלות דאגה נוכח השינויים הפתאומיים האלה (זיו, 1984).

המיניות המתעוררת בשלב התפתחותי זה, מוצאת את סיפוקה וההכרה בקבוצת השווים שלעיתים עלול להוביל לתלות חזקה מידי בקבוצת השווים
והמתבגר יזדקק לאישור תמידי למעשיו ויתקשה לחשוב באופן עצמאי (Bloss, 1967)

זהות עצמית

המתבגר נמצא במצב ביניים, מתנדנד בין עולם הילדות לעולם המבוגרים, עובדה שתורמת לתחושת אי הבהירות בתפישת המתבגר את עצמו ולתפישת הסביבה אותו. המתבגר שואף לזהות אישית עצמאית ומתעסק רבות בהבניית העצמי. הרבה מחוסר היציבות המאפיין את ההתנהגות בגיל התבגרות,
מופיע על רקע קשיים וקונפליקטים סביב הזהות העצמית של המתבגר. הבניית הזהות היא אחד המרכיבים המרכזיים בתהליך ההתבגרות, המתבגר נוטה לראות בעצמו אדם ייחודי, החי ופועל בדרך המתאימה לנטיותיו ותחושותיו האישיות.

הזהות העצמית הנבנית, מושפעת מההתפתחות הגופנית והזהות המינית תופסת מקום נכבד בזהות העצמית. כשליש מחיי האדם עוברים עליו בתהליכי צמיחה והתפתחות, המתחילים ברגע היוולדו המגיעים לשיאם בגיל ההתבגרות.

איך מתמודדים עם גיל ההתבגרות?

ידוע לכולם כי תקופת גיל ההתבגרות סוערת ומורכבת. בגיל זה המתבגרים חשים בלתי מובנים ועלולים לחוש דחייה חברתית, דימוי עצמי נמוך וחרדה. התנהגות המתבגר יכולה לנוע על הרצף  שבין הסתגרות, בדידות והימנעות לבין מרדנות, גילויי כעס וסיכון עצמי.
תקופה זו מעצבת חלק מהותי מאישיות ילדכם המתבגר, משפיעה על עתידו ועל מערכת היחסים שלכם עימו. ליווי וטיפול מתאים במהלך התקופה מעלה
את בטחונו העצמי של המתבגר, עוזר לו להכיר את עצמו ומניע אותו ליצור קשרים חברתיים.

ליווי נכון בתקופה זו, לכם, ההורים, מאפשר הבנה טובה יותר של ילדכם שהתבגר ויוצר גשר  לתקשורת בריאה עימו ולביסוס מערכת היחסים עם ילדכם שהשתנה.

Open chat
דברו איתי
כתבו לי - איך אפשר לעזור?